BAHASA
MELAYU TINGKATAN 4
TAJUK :
KOMPONEN SASTERA
SUB-TAJUK
: SAJAK – AKU MEMBACA LAGI
TINGKATAN
: 4 AL-GHAZALI / 4 AL- FARABI
TARIKH
: 20 APRIL 2020
MASA :
8.00 – 10.00 PAGI
ARAHAN:
Baca
nota yang diberi dan buat catatan dalam test pad.
Simpan catatan dalam Fail Bahasa Melayu
masing-masing.
SAJAK: AKU
MEMBACA LAGI
(Razali Mohd. Yussof)
A. Maksud
Rangkap
Rangkap
1 Penyajak memandang ke langit. Penyajak berasa kerdil apabila melihat
kebesaran Ilahi yang mencipta pelbagai fenomena alam.
Rangkap
2 Penyajak menelusuri alam yang terbentang dan menyaksikan gambaran
berbagai-bagai fauna dan kejadian alam yang dicipta Ilahi untuk melengkapi
hidup manusia.
Rangkap
3 Penyajak kembali memandang dan memahami langit. Penyajak mendapati masalah
penggunaan bahasa Melayu banyak berlaku yang akhirnya semakin meruncing.
Masalah penggunaan bahasa Melayu itu kini makin bertambah satu per satu.
Rangkap
4 Penyajak masih memahami kandungan di langit dan telah menyaksikan bulan dan
bintang menangis kerana bersedih akan nasib bahasa Melayu yang dipinggirkan
oleh bangsa peribumi sendiri.
Rangkap
5 Penyajak kembali mendongak ke langit. Kali ini, penyajak turut menyaksikan
langit menangisi nasib bahasa Melayu yang kian tenat dan semakin dilupakan oleh
anak bangsa.
Tema
Sajak ini bertemakan nasib bahasa Melayu yang semakin dipinggirkan oleh anak
bangsa.
B. Persoalan
(a)
Bahasa sebagai maruah bangsa.
(b)
Peranan bangsa untuk mendaulatkan bahasa.
(c)
Jati diri anak bangsa yang kian terancam.
(d)
Kesyukuran terhadap kebesaran Tuhan.
C. Bentuk
Sajak
(a)
Berbentuk bebas atau tidak terikat.
(b)
Terdiri daripada lima rangkap.
(c)
Bilangan barisnya tidak sama; rangkap pertama (lima 4 baris), rangkap kedua
(empat baris), rangkap ketiga (tujuh baris), rangkap keempat (empat baris),
rangkap kelima (empat baris).
(d)
Bilangan katanya antara satu hingga enam patah perkataan.
(e)
Terdiri daripada empat hingga dua belas suku kata.
(f)
Rima akhir sajak ini bebas/tidak terikat; abcde, abcd, abcdedf, abcd, abcd.
D. Gaya
Bahasa dan Keindahan Bunyi
(a)
Perlambangan. Contohnya, langit, pohon-pohon kayan, daun dan ranting,
daun-daun.
(b)
Pemilihan kata atau diksi yang indah (puitis). Contohnya, desiran ombak dan
wajah pelangi.
(c)
Repetisi. Contoh: helai demi helai (rangkap 3, baris 6).
(d)
Metafora. Contoh: wajah pelangi, lantai tanah airku.
(e)
Personifikasi. Contoh: dahan dan ranting terkulai.
(f)
Inversi. Contoh: menitis air mata langit.
(g)
Asonansi. (perulangan vokal u). Contohnya, kicauan burung.
(h)
Aliterasi. (perulangan konsonan b). Contohnya, bulan dan bintang menangis. Nada
Sajak ini bernada melankolik.
E. Nilai
(a)
Tanggungjawab.
(d) Patriotik.
(b)
Keberanian.
(e)
Kegigihan.
(c)
Kesyukuran.
F. Pengajaran
(a)
Sebagai anak bangsa, kita hendaklah memikul tanggungjawab untuk mengangkat
martabat bahasa Melayu yang semakin dilupakan.
(b) Kita mestilah berani menghadapi
berbagai-bagai cabaran untuk mempertahankan maruah bahasa Melayu daripada
tercemar.
(c)
Kita perlulah bersyukur kepada Tuhan terhadap ciptaan pelbagai kejadian alam
yang melengkapi kehidupan manusia.
(d)
Sebagai anak bangsa, kita perlulah menanamkan sifat jati diri yang kuat dalam
diri masing-masing agar dapat menangkis segala bentuk ancaman yang berunsur
negatif.
No comments:
Post a Comment