Tuesday, May 5, 2020

PELAJARAN 14 - CERPEN MUNSYI


BAHASA MELAYU TINGKATAN EMPAT

PELAJARAN 13
TAJUK : CERPEN MUNSYI
TINGKATAN: 4 AL-FARABI/ 4 AL-GHAZALI
TARIKH: 4 MEI 2020
MASA: 8.00 – 10.00 PAGI
______________________________________________________________________

ARAHAN:
1. Baca dan fahami nota cerpen yang diberi.
2. Catat nota dalam test pad.
3. Simpan catatan nota dalam fail Bahasa Melayu.


CERPEN : MUNSYI  (Husna Nazri)

A. Sinopsis
Mel ingin bekerja dan menetap di ibu kota. Namun demikian, hasratnya itu dibantah oleh bondanya. Bonda memberikan alasan bahawa Mel masih belum menguasai ilmu agama dan masih kurang mahir dari segi penguasaan bahasa ibunda. Bonda juga sedar bahawa anaknya masih belum dilengkapi ilmu pengetahuan yang secukupnya. Bonda Mel telah menceritakan berbagai-bagai kisah yang berkaitan dengan kehilangan nilai tradisi nenek moyang oleh anak-anak muda di ibu kota yang mudah tergadai maruah diri atas nama kemajuan. Menurut bonda Mel lagi, warga kota yang berbilang kaum mengamalkan sikap prejudis dan berprasangka serta mengutamakan kepentingan diri masing-masing. Pada suatu ketika dahulu, kota pernah mencatatkan sejarah hitam akibat sentimen perkauman yang berpunca daripada pihak penjajah yang berjaya menanamkan benih-benih persengketaan. Mel bertekad untuk melengkapkan dirinya dengan ilmu pengetahuan dan pengalaman dahulu sebelum benar-benar bersedia untuk berhijrah ke ibu kota. Akhirnya, bonda Mel merestui pemergiannya setelah meyakini 11 kemampuan anaknya itu untuk hidup berdikari di ibu kota. Bonda Mel turut mengirim kitab-kitab lama bertulisan jawi untuk dihadiahkan kepada sahabat lamanya yang bernama Munsyi. Pada minggu-minggu pertama Mel berada di ibu kota, dia berasa sedih dan malu apabila melihat anak-anak muda yang sebangsa dengannya telah hilang maruah diri dengan mengamalkan pergaulan bebas dan menggunakan bahasa rojak. Bagi Mel, mereka telah kehilangan identiti dan jati diri. Mel kemudiannya mendapat khabar tentang projek pembinaan bangunan mewah dan hotel bertaraf lima bintang di atas tanah rizab Melayu di pinggir kota. Semua keluarga yang tinggal di tanah rizab tersebut diarahkan berpindah termasuklah Munsyi. Seminggu selepas Mel diberitakan kisah tentang projek pembinaan bangunan mewah dan hotel bertaraf lima bintang di atas tanah rizab Melayu di pinggir kota bakal dilaksanakan, Mel tergamam apabila melihat rumah Munsyi bersama-sama dengan puluhan buku lama yang diberikan oleh bondanya hancur diranapkan oleh jentera berat. Kesedihannya semakin bertambah apabila mengenangkan satu-satunya tanah rizab bangsa di pinggir kota itu akan dimiliki oleh saudagar asing yang akan mengaut keuntungan kelak. Mel tidak dapat menemui Munsyi. Mel berusaha untuk menjejaki Munsyi tetapi gagal. Orang tua yang merupakan pejuang bahasa itu telah menghilangkan diri.

B. Tema
Tema cerpen ini ialah semangat cinta akan agama, bangsa, bahasa, dan budaya.

C. Persoalan
(a) Kepentingan pengamalan semangat patriotisme dan jati diri dalam jiwa anak-anak muda.
(b) Pengekalan anutan agama, bahasa, dan budaya tradisi yang diwarisi sejak zaman-berzaman.
(c) Keseronokan dunia yang mempengaruhi tingkah laku anak-anak muda di ibu kota.
(d) Kekuatan pegangan agama sebagai benteng pencegahan anasir luar.
(e) Kehidupan warga kota yang penuh dengan pelbagai cabaran.
(f) Kepentingan mempelajari dan menghayati sejarah.
(g) Kegigihan semasa melakukan sesuatu perkara.
 (h) Kesan penjajahan kepada penduduk peribumi.

D. Watak dan Perwatakan
(a) Watak utama – Mel
(b) Watak sampingan – Bonda dan Munsyi

1. Mel
(a) Anak lelaki kepada bonda.
(b) Patuh akan nasihat dan pesanan bondanya.
(c) Rasional semasa membuat keputusan.
 (d) Mempunyai jati diri yang teguh.
(e) Mempunyai semangat patrotik yang tinggi.
(f) Amat menghormati orang tua.
(g) Sangat menyayangi ibunya.
(h) Pandai hidup berdikari.
(i) Gigih semasa melakukan sesuatu perkara.
(j) Bersikap amanah dan jujur.
(k) Bijak merancang masa depan.
(l) Rajin menimba ilmu.
(m) Berjiwa sensitif dan mudah menaruh perasaan belas terhadap nasib orang lain.
(n) Berani semasa membuat keputusan.

2. Bonda
(a) Ibu kepada Mel.
 (b) Penyayang dan banyak memberikan kata-kata nasihat dan pesanan kepada Mel.
(c) Berjiwa patriotik.
(d) Berilmu dan berpengetahuan luas.
(e) Amanah.
(f) Berpendirian tegas.
(g) Baik hati.
(h) Berani semasa melakukan tindakan.

3. Munsyi
(a) Sahabat baik kepada bonda dan tinggal di ibu kota.
(b) Berusia emas dan mempunyai janggut yang menutupi sebahagian mukanya yang putih bersih.
(c) Pejuang bahasa.
(d) Memiliki ilmu bahasa yang tinggi.
(e) Berhemah tinggi.
(f) Mengagungkan seni dan budaya tradisi bangsa.
(g) Mempunyai semangat patriotisme yang tinggi.

E. Latar
1. Latar Tempat
(a) Rumah Mel.
(b) Rumah Munsyi.
 (c) Kampung Mel, iaitu Mel dan Bondanya menetap di situ.
(d) Sebuah perkampungan tradisi di pinggir kota yang merupakan tanah rizab Melayu.
 (e) Ibu kota.

2. Latar Masa
a) Bulan Mei.
(b) Beberapa purnama.
(c) Pada suatu hari.
(d) Minggu pertama berada di kota.
(e) Seminggu selepas itu.
 (f) Lebih kurang lima ratus tahun yang lampau.
(g) Seminggu selepas proses merobohkan rumah-rumah di kampung tradisi.

3. Latar Masyarakat
(a) Masyarakat yang amat mencintai agama, bahasa, budaya, dan adat resam turun-temurun.
(b) Masyarakat yang amat mempertahankan maruah dan harga diri.
(c) Masyarakat yang berpendirian tegas semasa membuat keputusan.
(d) Masyarakat yang bijak merancang masa depan.
(e) Masyarakat kota yang hilang maruah dan jati diri.
(f) Masyarakat yang amanah dan jujur untuk menyempurnakan hajat seseorang.
(g) Masyarakat yang menjadi mangsa pembangunan.
(h) Masyarakat penjajah yang mengamalkan gaya pemerintahan ‘pecah dan perintah’.

F. Gaya Bahasa
(a) Penggunaan ayat pendek, ayat sederhana panjang, dan ayat panjang.
(b) Metafora. Contohnya, Hasrat untuk menjengah wajah kota yang pesat, penjajah menabur bara sengketa, dan hanya ingin menghidupkan roh patriotisme.
(c) Peribahasa. Contohnya, baru setahun jagung, besar hati.
 (d) Personifikasi. Contohnya, pesan mulus yang lama terpahat di pangkal hati dan pesan itu menyuburi hati dan perasaan saya.

G. Nilai
(a) Patriotisme. Contohnya, bonda berusaha untuk menanamkan semangat patriotik dalam diri Mel dengan harapan Mel akan menjadi seorang pejuang yang berani mempertahankan nilai dan kepentingan bangsa sendiri kelak.
(b) Tanggungjawab. Contohnya, bonda menjaga khazanah nenek moyangnya yang berupa kitab-kitab lama bertulisan jawi yang tidak ternilai harganya dengan begitu cermat.
(c) Nilai hormat-menghormati. Contohnya, Mel amat menghormati Munsyi sebagai seorang pejuang bahasa.
(d) Kasih sayang. Contohnya, bonda berpesan dan menasihati Mel agar sentiasa menjaga agama dan bahasa ibundanya sewaktu dia berada di ibu kota.
(e) Berdikari. Contohnya, Mel berhijrah seorang diri ke ibu kota untuk mencari kerja yang dapat menjamin kehidupan yang lebih sempurna untuk masa depannya.
(f) Kegigihan. Contohnya, Mel berusaha untuk menjejaki rumah Munsyi sehingga berjaya berpandukan peta yang dibekalkan oleh bondanya.
(g) Ketaatan. Contohnya, Mel patuh akan arahan bondanya agar menangguhkan pemergiannya ke ibu kota atas faktor ilmu dan pengalamannya yang masih cetek.
(h) Amanah. Contohnya, Mel menyerahkan naskhah-naskhah kitab lama milik bondanya kepada Munsyi yang menetap di perkampungan tradisi di ibu kota.

I. Pengajaran
(a) Kita perlulah mencintai agama, bahasa, budaya, dan adat resam turun-temurun dengan sepenuh hati.
(b) Kita hendaklah mempertahankan maruah dan jati diri.
(c) Kita perlulah mengikut nasihat orang tua-tua yang lebih berpengalaman.
(d) Kita hendaklah bijak merancang masa depan.
(e) Kita mestilah mengamalkan sikap amanah dan jujur semasa menyempurnakan hajat seseorang.
 (f) Kita mestilah berpendirian tegas untuk membuat keputusan.
(g) Kita perlulah memahami dan menghayati sejarah tanah air kerana sejarah merupakan fakta kebenaran, bukannya suatu pembohongan.
(h) Kita tidak sewajarnya menggadai maruah dan harga diri untuk mengejar keduniaan.


SELAMAT BELAJAR.
#stayathome

No comments:

Post a Comment