Wednesday, May 6, 2020

PELAJARAN 15 - KEFAHAMAN KOMSAS (MUNSYI)



BAHASA MELAYU TINGKATAN 4
TAJUK : KEFAHAMAN KOMSAS
SUB-TAJUK : CERPEN MUNSYI
TINGKATAN : 4 AL-FARABI/ 4 AL-GHAZALI
TARIKH : 7 MEI 2020
MASA: 2.00 – 4.00 PETANG

ARAHAN:
1. Baca petikan cerpen yang diberi.
2. Tulis jawapan dalam test pad
3. Hantar jawapan kepada guru.
4. Simpan jawapan dalam Fail bahasa Melayu masing-masing.

Petikan Cerpen Munsyi

Soalan A:
Baca petikan cerpen di bawah dengan teliti, kemudian jawab soalan-soalan yang berikutya dengan menggunakan ayat anda sendiri.
Saya teringat cerita bonda tentang kota mewah itu yang pernah mencalit sejarah hitam dekad lampau. Sejarah yang meninggalkan parut luka sentimen yang bukan sedikit. Sejarah suram yang berparut duka angkara gelodak emosi dan kesumat yang mengalir dalam dada setiap warganya sejak sekian lama. Dek benih penjajah yang menanamkan racun perkauman melalui sistem pecah dan perintah, bernanahlah segala prasangka buruk sebelum meletusnya tragedi sengketa dan rusuhan antara warga kota yang mewakili bangsa-bangsa yang berbeza fahaman, bahasa dan budaya.
Akibatnya, darah dan korban menjadi saksi kepada sebuah api pergolakan sehingga mencetuskan huru-hara kepada negara yang baru setahun jagung menghirup udara kemerdekaan. Seperti kata bonda kepada saya setiap kali menjengah kalendar Mei pada wajah hari.
Dipetik daripada cerpen ‘Munsyi’ Oleh Husna Nazri   Dalam Antologi Jaket Kulit Kijang dari Istanbul,
Dewan Bahasa dan Pustaka.

(i)            Apakah kesan sistem pecah dan perintah yang dilaksanakan oleh penjajah di negara kita? [2 markah]

(ii)          Peristiwa 13 Mei betul-betul meninggalkan kesan mendalam kepada perpaduan rakyat Malaysia. Pada pendapat anda, apakah langkah-langkah yang perlu diambil untuk mengelakkan sejarah hitam tersebut berulang kembali ?  [3 markah]

(iii)          Jelaskan satu persoalan yang terdapat dalam petikan di atas dan satu persoalan lain daripada cerpen tersebut yang tidak terdapat dalam petikan.  [4 markah]


SOALAN B.
Baca petikan cerpen di bawah ini dengan teliti, kemudian jawab soalan-soalan yang berikutnya dengan menggunakan ayat anda sendiri.

Setiap kali saya meluahkan hasrat untuk bermastautin di ibu kota bonda memberikan pelbagai alasan agar saya terus menetap di kampung halaman tercinta ini. Kata bonda ilmu agama saya masih terlalu cetek dan nipis. Bimbang, saya akan hanyut dibawa arus hedonisme dan modenisme yang sedang melanda anak-anak muda kota. Malahan, kata bonda lagi, bahasa ibunda saya juga masih lemah. Bahasa yang membesarkan saya dengan segala adat resam dan nilai budaya warisan turun-temurun. Bahasa yang diwarisi nenek moyang sejak zaman berzaman.
Bonda tahu, secubit ilmu yang mengisi dada saya yang kerdil ini tidak akan mampu mengekang ledakan perubahan sosial yang boleh meragut jati diri saya sebagai generasi bermaruah. Saya akui kebenaran kata-kata bonda tentang malapetaka yang sedang menghinggapi sekian ramai anak-anak sebangsa saya. Kebanyakannya tergadai maruah dan harga diri dek mengejar dunia yang bergelar globalisasi dalam menuju arus perdana.
"Mel, agama dan bangsa itu cermin maruah kita yang ditinggalkan nenek moyang! Jasad yang dibaluti agama serta lidah yang dilebati bahasa ibunda merupakan warisan kita yang masih ada. Andai kedua-dua sudah hilang di atas muka bumi ini, kita bukan lagi generasi bermaruah, tetapi bangsa yang dilaknati Allah."


i. Bersandarkan petikan cerpen di atas, nyatakan punca-punca bonda menghalang Mel untuk bermastautin di bandar. [2 marka]

ii. Pada pandangan anda, bagaimanakah cara-cara untuk meningkatkan semangat jati diri remaja sekarang? [3 markah]

iii. Huraikan satu pengajaran yang terdapat dalam petikan dan satu pengajaran lain  daripada keseluruhan cerpen ini yang tidak terdapat dalam petikan. [4 markah]


SELAMAT BELAJAR
#stayathome


S

No comments:

Post a Comment