BAHASA
MELAYU TINGKATAN 4
TARIKH : 13 APRIL 2020
HARI :
ISNIN
TINGKATAN :
4 AL-GHAZALI & 4 AL-FARABI
MASA PDPC :
1 JAM 30 MINIT
TAJUK :
KOMSAS – CERPEN KADUK, AYAM DAN RAJA
PERKARA
YANG PERLU ANDA BUAT:
1. Baca cerpen KADUK AYAM dan RAJA terlebih dahulu.
2. Tonton video yang diberi di bawah.
3. Baca dan fahami nota yang disediakan di bawah.
4. Print nota di bawah.
5. Simpan nota ini dalam Fail Bahasa Melayu.
6. Serahkan Fail BM kepada guru setelah sekolah dibuka semula nanti.
1. Baca cerpen KADUK AYAM dan RAJA terlebih dahulu.
2. Tonton video yang diberi di bawah.
3. Baca dan fahami nota yang disediakan di bawah.
4. Print nota di bawah.
5. Simpan nota ini dalam Fail Bahasa Melayu.
6. Serahkan Fail BM kepada guru setelah sekolah dibuka semula nanti.
1.
SILA TONTON
VIDEO DI BAWAH….
CERPEN KADUK, AYAM DAN
RAJA
A. SINOPSIS CERPEN:
Cerpen
Kaduk, Ayam dan Raja mengisahkan perjuangan cucu Kaduk iaitu Hakim yang
berusaha mendapatkan tanah milik arwah datuknya yang diambil oleh Raja.
Hakim yang merupakan lulusan universiti telah meminta bantuan sahabatnya iaitu
Azam seorang lulusan bidang undang-undang untuk memfailkan kes tuntutan tanah
seluas empat ekar itu. Melalui penghujahan Azam, beliau telah berjaya
meyakinkan mahkamah bahawa Kaduk menyerahkan ayam Kunani kepada raja tanpa
kerelaannya hatinya. Hal ini menyebabkan kemenangan berpihak kepada
Hakim. Setelah itu, Hakim merancang untuk menternak ayam secara pertanian
kontrak dengan syarikat besar yang menubuhkan cawangan di Malaysia dengan nama
Rangkaian Jasa Agrikultur atau singkatannya RAJA. Hakim menternak ayam bagi
menyahut seruan kerajaan yang banyak memberi insentif kepada penternak.
Kesungguhannya terbukti apabila Hakim telah membuat pinjaman bank melebihi dua
ratus ribu ringgit. Hakim terpaksa meminda kertas kerjanya beberapa kali dan
hasil bantuan seorang Yang Berhormat telah menyebabkan bank meluluskan
pinjaman tersebut untuk membina sebuah reban ayam tertutup yang dilengkapi
sistem penyaman udara serta peralatan memberi makanan secara semi automatik.
Setelah kelulusan bank diperoleh, satu perjanjian kontrak di meterai antara
Hakim dan syarikat RAJA, maka projek penternakan ayam pun bermula.
Konflik mula timbul setelah setahun Hakim menjadi penternak ayam. Sahabat
karibnya Azam telah pulang dari luar negara kerana berkursus dan terus berjumpa
dengan Hakim. Hakim telah menceritakan masalah yang dialaminya sepanjang dia
menjadi penternak ayam iaitu terdapat rungutan orang kampung terhadap lorinya
yang telah menyebabkan keadaan jalan kampung bertambah teruk. Selain itu, hakim
menjelaskan kepada Azam bahawa hidupnya dibelenggu hutang dengan menunjukkan
penyata hasil jualan ayam dari rebannya yang bernilai lapan puluh lima
ribu ringgit. Namun begitu hanya tiga belas ribu ringgit sahaja yang
diterimanya kerana selebihnya digunakan untuk membayar hutang kepada syarikat
RAJA. Jumlah wang yang diterima itu pula terpaksa digunakan untuk
membayar pelbagai kos seperti bil elektrik, bil air, hutang bank dan
sebagainya. Hakim menzahirkan penyesalannya tentang memilih ternakan kontrak
yang dianggapnya situasi menang menang tetapi keadaan yang sebaliknya pula
berlaku. Hakim mula menyedari bahawa dirinya telah dieksploitasi oleh
Syarikat RAJA melalui harga dedak dan ubat untuk ayam ternakannya sehingga
hutangnya meningkat. Hakim menganggap dirinya menerima nasib yang sama seperti
nasib datuk yang tertipu oleh orang yang memiliki kuasa.
B. TEMA:
Tema cerpen ini ialah
kesungguhan seorang anak muda menceburi bidang keusahawanan. Sebagai contoh,
Hakim berusaha bersungguh-sungguh untuk menjalankan projek ternakan ayam
walaupun terpaksa menempuh pelbagai cabaran.
C. PERSOALAN:
i. Persoalan keberanian menuntut
hak. Contoh: Hakim berani menuntut tanah milik datuknya dengan
memfailkan kes di mahkamah melalui sahabatnya, Azam.
ii. Persoalan cabaran dalam bidang
keusahawanan. Contoh: Hakim mendapat bantuan agensi kerajaan sebelum
menjalankan bidang penternakan ayam yang dirancangnya.
Dia juga terpaksa meminjam bank untuk mendapatkan modal penternakannya serta
cabaran lain yang.
iii. Persoalan ketaatan terhadap
pemerintah. Contoh: Kaduk mentaati perintah raja dengan menukarkan
ayam Kunani dengan ayam raja atas perintah baginda semasa bersabung ayam.
iv. Persoalan penindasan golongan
yang berkuasa terhadap golongan yang lemah. Contoh: Syarikat
RAJA mengambil kesempatan dengan menentukan harga dedak dan ubat ayam ternakan
sehingga menyebabkan Hakim menanggung beban hutang.
v. Kegigihan seorang anak muda dalam bidang pertanian. Contohnya, Hakim merancang untuk
menternak ayam secara pertanian kontrak dengan syarikat besar dengan membuat
pinjaman bank untuk membina sebuah reban ayam tertutup yang dilengkapi sistem
penyaman udara serta peralatan memberi makanan secara semi automatik.
D. PERWATAKAN CERPEN:
(a) Watak utama – Hakim.
(b) Watak sampingan –
Azam, Kaduk, dan sebagainya.
Hakim
(a) Bapanya bernama Hassan
dan datuknya bernama Kaduk.
(b) Berpendidikan tinggi.
(c) Gigih berusaha bagi
mencapai cita-cita.
(d) Bijak membuat tindakan
secara rasional.
(e) Bercita-cita tinggi,
iaitu berazam menjadi usahawan yang berjaya dengan cara menyahut seruan
kerajaan melalui projek penternakan ayam secara moden yang telah diusahakannya.
(f) Berani dan
berpendirian tegas untuk mendapatkan tanah pusaka datuknya yang dirampas oleh
raja pada suatu ketika dahulu dengan memfailkan kesnya di mahkamah.
(g) Berpandangan jauh
dengan menceburi bidang penternakan ayam bagi memastikan pengeluaran makanan
negara berterusan dan tidak bergantung pada makanan import semata-mata.
(h) Tabah untuk meneruskan
projek ternakan ayam meskipun dia berhadapan dengan berbagai-bagai cabaran.
(i) Reda menerima kesan
buruk akibat kesilapan dirinya.
(j) Pandai berdikari
semasa mengusahakan penternakan ayam secara moden.
Azam
(a) Sahabat baik Hakim.
(b) Berpendidikan tinggi,
iaitu lulusan sebuah universiti dalam jurusan undang-undang. (c) Bertugas
sebagai peguam di syarikat guaman.
(d) Bijak dan petah
berhujah.
(e) Prihatin terhadap
sahabatnya.
(f) Baik hati serta banyak
memberikan kata-kata semangat, dorongan, dan nasihat kepada Hakim untuk berjaya
sebagai seorang petani moden.
(g) Bersimpati terhadap
masalah hutang yang menghimpit Hakim.
(h) Mempunyai sifat setia
kawan yang tinggi.
Pak Kaduk
(a) Pak Kaduk ialah datuk
Hakim.
(b) Dianggap bodoh dan
bersikap lurus bendul.
(c) Taat akan perintah
raja.
(d) Miskin dan hidup
merempat.
(e) Patuh akan nasihat dan
pandangan orang lain.
E. LATAR:
Latar Tempat
(a) Kampung. Peristiwa yang
berlaku ialah Hakim mengusahakan penternakan ayam di tanah milik datuknya dan
mendapat reaksi kurang senang kerana lorinya merosakkan jalan di kampung itu.
(b) Rumah Hakim. Peristiwa yang
berlaku ialah Azam simpati dengan masalah Hakin dan bersetuju
membantu Hakim sebagai peguam untuk mendapatkan semula hak tanah datuknya di
mahkamah.
(c) Bangsal rehat. Peristiwa yang
berlaku ialah Azam simpati dengan masalah Hakin dan memberikan
kata-kata semangat, dorongan, dan nasihat kepada Hakim untuk berjaya sebagai
seorang petani moden.
(e) Universiti. Peristiwa yang berlaku ialah Hakim dan Azam
sama-sama belajar di situ dan bersahabat baik.
(f) Mahkamah. Peristiwa yang
berlaku ialah Azam membantu Hakim sebagai peguam untuk
mendapatkan semula hak tanah datuknya dan akhirnya Hakim Berjaya mendapatkan
hak tanah keluarganya semula.
(g) Bank. Hakim telah membuat pinjaman bank melebihi dua ratus
ribu ringgit sebagai modal untuk membuka penternakan ayamnya.
Latar Masa
(a) Zaman moden. Peristiwa yang berlaku ialah Hakim berusaha
mendapatkan semula tanah datuknya dan mengusahakan tanah itu dengan ternakan
ayam.
(b) Zaman dahulu. Peristiwa yang berlaku ialah Kaduk kehilangan
tanah kerana kalah bersabung ayam dengan raja tetapi raja memenangi
pertandingan sabung ayam itu dengan cara tipu helah.
(d) Dalam tempoh setahun. Peristiwa yang berlaku ialah Hakim
mengusahakan penternakan ayam bersama denga syarikat Raja dan menghadapi
pelbagai masalah kewangan dan tipu daya oleh syarikat Raja.
Latar Masyarakat
(a) Masyarakat yang menjadi mangsa penindasan golongan yang berkuasa. Contohnya Pak Kaduk yang hidup miskin kehilangan
tanahnya dalam pertandingan sabung ayam yang telah dimenangi oleh raja secara
tipu helah.
(b) Masyarakat generasi kini yang berani mempertahankan hak mereka. Contohnya Hakim berusaha keras untuk menuntut semula
hak tanah datuknya dengan cara membawa perkara itu ke mahkamah.
(c) Masyarakat yang gigih berusaha untuk mencapai kejayaan. Contohnya, Hakim membuat pinjaman bank untuk membina
reban ayam yang moden seperti berhawa dingin dan berusaha memajukan penternakannya
dengan usahasama syarikat besar.
(d) Masyarakat generasi muda yang berpendidikan tinggi. Contohnya, Azam berkelulusan university dan menjadi
seorang peguam yang berjaya.
(e) Masyarakat yang ingin membersihkan nama dan maruah keluarga. Contohnya, Hakim berusaha mendaapatkan hak tanah
datuknya serta ingin mengubah nasib keluarga mereka yang miskin supaya berubah
dengan cara mengusahakan penternakan ayam secara moden.
(f) Masyarakat yang tamak terhadap golongan yang lemah. Contohnya, raja menggunakan tipu helah dalam
pertandingan sabung ayam kerana ingin mendapatkan tanah yang dimiliki oleh
Kaduk walaupun raja adalah golongan yang kaya-raya.
(g) Masyarakat yang dihimpit masalah kewangan. Contohnya, Hakim terpaksa meminjam daripada bank
sebanyak 250 ribu kerana kekurangan wang untuk memulakan penternakan ayamnya.
Dia juga menghadapi masalah kewangan setelah syarikat Raja tidak mengeluarkan
wang untuk penternakan ini walaupun penternakan itu dijalankan secara usaha
sama.
F) NILAI CERPEN:
(a) Kebijaksanaan.
Contohnya, sebagai peguam, Azam menggunakan kepakarannya dalam bidang guaman untuk
membantu Hakim mendapatkan hak milik tanah datuknya yang telah dirampas oleh
raja kembali.
(b) Berdikari.
Contohnya, Hakim mengusahakan penternakan ayam secara moden dengan membuat
pinjaman bank tanpa memohon bantuan daripada pihak kerajaan.
(c) Ketaatan.
Contohnya, Kaduk mentaati perintah raja dengan menukarkan ayamnya, Si Kunani
dengan ayam raja atas perintah baginda semasa bersabung ayam.
(d) Keadilan.
Contohnya, Tuan Hakim di mahkamah telah mengadili kes perbicaraan tuntutan
tanah milik Kaduk oleh cucunya, Hakim secara telus dan akhirnya Hakim berjaya
mendapatkan kembali hak milik tanah datuknya itu.
(e) Kesyukuran.
Contohnya, Hakim bersyukur kerana dapat menebus tanah dan maruah datuknya
semula yang sudah bertahun-tahun menjadi ejekan bangsa.
(f) Kegigihan.
Contohnya, Hakim gigih berusaha dengan beberapa kali berulang-alik ke bank
untuk mendapatkan pinjaman bank bagi menjayakan projek ternakan ayamnya.
G. PENGAJARAN CERPEN:
(a) Kita hendaklah menolong orang yang memerlukan bantuan kita. Contohnya, Azam membantu Hakim sebagai peguam untuk
mendapatkan semula hak tanah datuknya di mahkamah.
(b) Kita hendaklah mengamalkan sikap berdikari tanpa terlalu bergantung
kepada bantuan orang lain. Contohnya, Hakim
berusaha sendiri untuk memulakan penternakan ayam bagi mengubah kehidupan
keluarganya tanpa meminta simpati daripada orang lain.
(c) Kita mestilah menyokong dan menyahut dasar-dasar kerajaan demi kemajuan
bangsa dan negara. Contohnya, Hakim
menceburi bidang ternakan ayam kerana menyahut dasar kerajaan untuk menjadi
seorang usahawan yang berjaya.
(d) Kita hendaklah bersikap adil semasa membuat pertimbangan. Contohnya, Tuan Hakim di mahkamah telah mengadili kes perbicaraan tuntutan
tanah milik Kaduk oleh cucunya, Hakim secara telus dan akhirnya Hakim berjaya
mendapatkan kembali hak milik tanah datuknya itu.
(e) Kita perlulah bersikap rasional dengan menggunakan saluran yang betul
bagi menuntut hak-hak kita kembali. Contohnya, Hakim berusaha mendapatkan semula hak
tanah datuknya dengan membawa perkara ini ke mahkamah dengan bantuan Azam.
(f) Kita hendaklah gigih berusaha untuk mencapai kejayaan. Contohnya, Hakim gigih berusaha dengan beberapa kali berulang-alik ke bank
untuk mendapatkan pinjaman bank bagi menjayakan projek ternakan ayamnya.
(g) Kita mestilah bertanggungjawab untuk menjaga dan membersihkan nama
serta maruah keturunan kita. Contohnya, Hakim berusaha mendaapatkan hak tanah datuknya serta
ingin mengubah nasib keluarga mereka yang miskin supaya berubah dengan cara
mengusahakan penternakan ayam secara moden.
(h) Kita mestilah bersabar dan tabah menghadapi cabaran hidup. Contohnya, Hakim tabah untuk meneruskan
projek ternakan ayam meskipun dia berhadapan dengan berbagai-bagai cabaran.
SELAMAT BELAJAR!!!!!!
No comments:
Post a Comment